Stránky

Vyhľadávať v tomto blogu

UPÚTAVKA

sobota 9. novembra 2019

UMIESTNENIE OBRAZU


Koľko ľudí toľko názorov, ale platia jednoduché pravidlá.

  1. Obraz pre jeho vnímanie potrebuje nasvetlenie a správne nasvetlenie najlepšie zhora alebo zhora mierne zboku. Nemalo by odrážať lesk, preto musí byť pomerne plytké. Uplatňujú sa skôr reflektorové smerové svietidlá s farebnosťou denného svetla.
  2. Obraz neumiestňujeme do slnečných lúčov.
  3. Obraz by nemal byť rušený napríklad listami kvetov, knihami vázami a podobne.
  4. Obraz potrebuje diváka a divák potrebuje obraz. Táto vzájomná súčinnosť potrebuje teda správne umiestnenie, polohu, vzdialenosť od diváka.
  5. Obraz v bytovom interiéri by mal byť súčasťou kompozície steny a priestoru. Potrebuje svoj vzduch dookola. Vie sa kompozične pobiť či už farebnosťou, štýlom, technikou, so svojím okolím. Vo všeobecnosti, možno povedať, že olejomaľby, najmä pôsobiace historicky, alebo aj skutočne historické, majú svoju dôstojnosť a vo svojej blízkosti neznášajú konkurenciu, obzvlášť štýlovo inú.
  6. Vôbec k sebe nepasujú oleje a grafiky, ak sa vyskytnú na jednej stene, či v poli pozorovateľa. Takéto riešenia potrebujú spojenie do skupín a dôsledné optické oddelenie. Je to akoby iná reč v jednom dialógu, bitka štýlov, hmotnosti.
  7. Z hľadiska kompozície, obraz zarámovaný v hrubom ráme, pôsobí ťažko. Grafika je známa subtílnym rámovaním, vzhľadom k prevažujúcim čiarovým líniám v tejto technike. Olej v klasikom poňatí so svojimi farebnými plochami, škvrnami pôsobí opticky ťažko. Potrebuje aj viac priestoru. Opatrne, aby priestor nebol prepchatý.
  8. Poloha obrazu výškovo sa vo všeobecnosti v bežnom interiéri určuje so stredom mierne pod horizontom očí stojaceho človeka a približe niečo nad nad horizontom očí pozorovateľa v sede. Staré a historické obrazy pasujú, najmä veľkoformátové, zavesené nad horizontom a s miernym previsom ku pozorovateľovi.
  9. Odporúčam svoje kompozičné predstavy majiteľa obrazu najprv preskúšať na papieri, či prikladať lepenku či papier, prázdny rám a podobne vo veľkosti obrazu na stenu. Skúšať, mať predstavivosť, to je základ úspechu.
  10. Žiaľ dnes obraz môže mať aj funkciu čisto dekoračnú bez hlbšieho zmyslu a vzťahu ku divákovi. Stretávame sa z obrazmi, či skôr digitálnymi kompozíciami, či fotkami zvolenými a ladeným iba na základe farebnosti interiéru.
  11. Obraz pôsobí aj ako ďalší agresívny prvok moderného a príliš farebného interiéru. Rozbité motívy panorám krajín do rozrezaných tretín, nainštalované len podľa proporcií rezu obrazu nepovažujem za kľud v duši, ktorý by mal obraz vyvolávať.


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Niektoré ukážky